Waarom bevroren fruit en groenten vaak beter zijn dan verse

19 Jun

Onderzoek heeft uitgewezen dat diepvriesfruit en -groenten net zoveel vitaminen - en soms zelfs meer - bevatten als verse. ‘Als je kijkt naar de manieren waarop je voeding kunt conserveren is bevriezen een van de beste manieren om voedingsstoffen te bewaren.’

Ingevroren beter dan vers?
Het zijn op zijn zachtst gezegd opvallende resultaten die uit onderzoek komen dat is gepubliceerd door het National Center for Biotechnology Information. ‘Als je kijkt naar de manieren waarop je voeding kunt conserveren is bevriezen een van de beste manieren om voedingsstoffen te bewaren’, zegt onderzoeker Ali Bouzari. Hij is culinair wetenschapper en schreef het boek Ingredient: Unveiling the Essential Elements of Food.

Er zitten ook nog andere voordelen aan het invriezen, zegt Mary Ann Lila, directeur van het Plants for Human Health Institute tegen CNN in reactie op het onderzoek. ‘Afgezien van het behoud van vitamines is invriezen de beste manier om heilzame stoffen die helpen te beschermen tegen ziektes te behouden.’

Diepvriesproducten zijn vooral interessant als je weet dat je je fruit en groenten niet binnen een of twee dagen gaat opeten. Ingevroren fruit wordt geplukt als de rijpheid piekt waarna het snel ingevroren en verpakt wordt onder een stikstofatmosfeer, aldus plantenfysioloog Gene Lester tegen CNN. De blootstelling van groenten en fruit aan stikstof helpt volgens hem om voedingsstoffen te behouden die normaal afgebroken worden door zuurstof. Groenten worden dan weer voor het bevriezen geblancheerd in water tussen de 32 en 35 °C. Daardoor worden de enzymen die zorgen voor verkleuring vernietigd.

Hogere voedingswaarde
Al is er wel een nadeel. ‘Door het blancheren kun je 50 procent van de vitamine C verliezen. Het goede nieuws is dan weer dat groenten die bedoeld zijn om in te vriezen, net zoals fruit, geplukt worden als ze op een piek zitten qua rijpheid en ze de meeste voedingsstoffen bevatten’, legt Lester uit. ‘Verse producten worden meestal geplukt als ze nog niet zo rijp en voedzaam zijn zodat ze langer mee te gaan tijdens het transport en de opslag. Met andere woorden, bevroren groenten beginnen met een voedingsvoordeel wat de verliezen tijdens het blancheren goedmaakt en waardoor ze nog steeds een hogere voedingswaarde hebben dan verse producten, vaak zelfs 10 à 50 procent meer. Verse producten verliezen immers veel voedingsstoffen door de blootstelling aan zuurstof.’

Nog enkele invriezingstips:

  • Kies voor bevroren groenten zonder toegevoegd zout en fruit zonder toegevoegde suikers.
  • Bekijk de verpakking en voel aan de inhoud. Bevroren fruit en groenten moeten stevig en hard aanvoelen, niet zacht, papperig of nat. Je zou in staat moeten zijn om de individuele stukjes fruit en groenten te voelen en geen vast blok. Voel je wel een vast blok, of zie je ijskristallen op de verpakking, dan is de inhoud waarschijnlijk ontdooid en opnieuw ingevroren.
  • Houd de deur van je vriezer dicht. Elke keer dat je je vriezer opent, ontdooien je producten en worden ze blootgesteld aan lucht op kamertemperatuur. Daardoor verlies je veel van de gezonde voedingsstoffen.
  • Bewaar groenten en fruit altijd aan de achterkant van de vriezer zodat ze niet gedeeltelijk ontdooid worden zodra je de deur opent.
  • Ontdooi je fruit op het aanrecht of in de magnetron en stoom of warm je groenten op in je magnetron om zoveel mogelijk voedingsstoffen te behouden.
  • Pers nadat je je bevroren groenten opgewarmd hebt een citroen erover uit. De vitamine C in het citroensap helpt de verloren vitamine C aan te vullen en zorgt ervoor dat je groenten verser smaken.
Wil jij meer informatie over jouw voeding, neem dan eens een kijkje bij onze cursus Voedingsdeskundige.

Meer informatie


Bron: Algemeen Dagblad 

Door Fleur Zwetsloot | 19-06-2019


Meer lezen over: Gezondheid, Voeding, Health