Projectgroep Brighter Side of Exercise ready for take off

12 Sep

Van 23 t/m 26 september 2017 vindt in Pula (Kroatië) de 3e bijeenkomst plaats van het International Anorexia Project “Brighter Side of Exercise”. Deze afsluitende bijeenkomst komen meer dan 150 professionals en ervaringsdeskundigen uit 15 landen bijeen om de laatste hand te leggen aan het speciaal ontwikkelde stappenplan voor anorexia in relatie tot de fitnessbranche. 

De projectgroep van Start2Move zal -als afvaardiging vanuit Nederland -de komende tijd regelmatig verslag doen via onze Facebook pagina en website.

Wordt vervolgd...



 


Terugblik 2e bijeenkomst (14 mei 2017 Zagreb)

De afgelopen dagen heeft Start2Move, als afgevaardigde uit Nederland, in Kroatië deelgenomen aan het door de Europese Unie gefinancierde project "Brighter Side of Exercise" met als doel; Bewustzijn opwekken over het belang van gezondheidsversterkende fysieke activiteiten bij het behandelen van anorexia en zijn rol in het proces van (re)integratie in de maatschappij.


Een groep specialisten uit heel Europa met verschillende disciplines verzamelden zich in het mooie, zonnige Zagreb, Kroatië om hun kennis en kwaliteiten te bundelen tot 1 groot Europees plan van aanpak. Kroatie, het land waar 23 jaar geleden de onafhankelijkheidsoorlog eindigde en het land zich afscheidde van de republiek Joegoslavië staat misschien wel synoniem voor het onderwerp van deze dagen Anorexia Nervosa; het jarenlang oorlog voeren met jezelf en je omgeving kenmerkend door diepe, donkere dalen waarbij je uiteindelijk afscheid hoopt te nemen van je eetstoornis en je obsessieve gedachtes in de hoop dat voor jou de zon ook weer gaat en blijft schijnen.

Kick-off december ’16 Zagreb

Tijdens de kick-off in december werd de vraag gelanceerd of het verantwoord is om überhaupt aan sportactiviteiten te doen met een anorexia patiënt en zo ja welke activiteiten. Een persoon met anorexia wil calorieën verbranden om zijn/haar (merendeel vrouwen) lichaamsgewicht te verlagen. Dit wil je als behandelaar juist tegengaan maar sportactiviteiten zorgen weer voor calorieverbranding. Daarnaast is de botdichtheid en de spiermassa van een anorexia patiënt vaak sterk verminderd wat betekent dat je erg voorzichtig moet zijn met de impact van de training op het lichaam. Last but not least speelt het psychologische aspect ook nog een hele grote rol. Sterker nog, de belangrijkste rol en ben je daarvoor opgeleid als trainer? Na het lezen van dit bovenstaande moet je jezelf misschien afvragen of je dit als personal trainer wel wil en heel vaak zal je als trainer misschien niet eens kunnen helpen.

Recognize, Recommend & Help Silently
Recognize, recommend & help silently zijn volgens dr. Med. Spec. Psychiater Hrvoje Handl drie belangrijke regels tijdens de eerste kennismaking met een (eventuele) anorexia patient. Recognize; Herken de eetstoornis. Dat meisje wat bij jou aanklopt omdat ze wil afvallen maar waarvan je denkt (weet) dat ze eigenlijk al te dun is. Recommend; geef aan dat jij misschien niet degene bent die haar kan helpen als trainer. Adviseer haar om hulp te zoeken bij een specialist. Help silently; help eventueel op de achtergrond door naar haar te luisteren, haar serieus te nemen en niet teveel te pushen in een, voor haar gevoel, verkeerde richting.
Wist je dat veel personen met een eetstoornis vaak met een grote glimlach op hun gezicht rondlopen? Ze sporten echter niet voor hun lol of om even lekker bezig te zijn maar puur vanwege de obsessie om weer extra calorieën te verbranden. Het obsessieve sporten noemen we dit. Elke verbrande calorie is meegenomen. Vraag een anorexia patiënt om even 5 minuten te gaan zitten. Al snel zal hij/zij naar het toilet “moeten”. Niet om te plassen maar om weer even wat calorieën te verbranden door het heen en weer lopen.

Fases
Tijdens de gezondheidsversterkende fysieke activiteiten van een anorexia patiënt gebruiken we meerdere trainingsfases. Vanaf fase 1 waarbij de persoon net uit de kliniek is ontslagen en de normale dagelijkse handelingen al als pittig worden ervaren tot de laatste fase waarin er weer een gezonde BMI (gewicht in verhouding tot lengte) is behaald en de persoon bijna als een beginnende sporter getraind kan worden. De hamvraag is welke sportactiviteiten zijn per fase verantwoord en hoe beoordeel je als trainer dat iemand klaar is voor de volgende fase?

Door Frank Nusteen | 12-09-2017


Meer lezen over: Gezondheid, Voeding, Fitness, Voeding