Is chocolademelk goed voor je herstel?

04 Jun

Chocolademelk is populair onder sporters. Het blijkt namelijk een uiterst goede hersteldrank te zijn. Chocolademelk bevat een optimale verhouding tussen koolhydraten en eiwitten die gunstig zijn voor het herstel. Het is rijk aan vocht en aan de elektrolyten calcium, natrium, kalium en magnesium en het bevat veel van het aminozuur leucine. 

Koolhydraten en eiwitten
Om in de buurt van de aanbeveling voor herstel te komen, zou je na je intensieve inspanning ongeveer 600 ml magere chocolademelk moeten drinken. Dit levert, afhankelijk van het merk, ongeveer 70 gram koolhydraten en 20 gram eiwit op. Een voorbeeld vind je op iamafoodie.nl. Natuurlijk heb je niet na elke inspanning 600 ml chocolademelk nodig. Na een half uurtje joggen is het een onnodige bron van calorieën omdat je als je niet intensief of langdurig sport geen herstelvoeding nodig hebt. Dan kun je het beste gewoon water drinken. 

Bron: Eet als een Atleet 

Meer informatie? 
Wil je meer informatie over sport en voeding? Volg dan de gelijknamige 4-daagse cursus. Deze start binnenkort weer op diverse locaties in Nederland.  

Meer informatie

Door Fleur Zwetsloot | 04-06-2019


Meer lezen over: