9 veel gemaakte fouten door fitnesstrainers

02 Oct

Helaas wordt er nog steeds veel “onzin” verteld aan klanten in het fitnesscentrum door vaak ongediplomeerde trainers of “ervaren” klanten. Jelmer Siemons (eigenaar Start2Move en LAPT International BV)  -inmiddels ruim 20 jaar werkzaam in de fitnessbranche- deelt hierbij zijn ervaringen met jou.

“Klanten vinden het leuk om te sporten”
Veel klanten vinden het al vervelend als ze de auto niet voor de deur van het fitnesscentrum kunnen parkeren en vinden het sporten vaak niet leuk en te zwaar. Veel enthousiaste trainers geven een te uitgebreid programma van soms wel 1 tot 1,5 uur met oefeningen voor het hele lichaam. Na enkele maanden (of weken..)  haakt de klant vaak teleurgesteld af. Er wordt daarnaast te weinig gefocust op het dagelijks bewegen van de klant. 3x per week een uur trainen om vervolgens de hele dag op je (kantoor)stoel te zitten heeft weinig effect…

Aan je klant laten zien hoe sterk en fit jezelf bent
Regelmatig voelt een trainer zich geroepen om te laten zien hoe sterk en fit hij wel niet is. Bij het geven van het “plaatje” wordt extreem veel gewicht gebruikt om de klant te imponeren. Vervolgens gaat de klant aan de slag met een fractie van het verplaatste gewicht van de trainer. De techniek wordt bovendien vaak ondergeschikt gemaakt.

Trainen in de “vetverbrandingszone”
“Trainen tussen de 60-70% van je maximale hartslag is het meest effectief en na 30 minuten ga je pas echt vet verbranden. ’s Ochtends zonder ontbijt sporten is nog beter omdat je dan meteen vet gaat verbranden.”


Je klant vertellen dat 1x in de week trainen geen zin heeft
Veel trainers vertellen dit nog dagelijks in de sportschool met daarbij een ingewikkelde uitleg over supercompensatie tijden. Om tot gedragsverandering te komen moeten er eerst laagdrempelige korte termijn doelstellingen te worden geformuleerd met de focus op het proces. 1x per week gaan trainen is al een prima en realistische doelstelling.

“De squat mag niet voorbij de tenen”
Over deze populaire oefening worden helaas ook nog steeds veel fabels verkondigd. In de workshop Squatten leren je we graag alle in en outs van deze fantastische, maar complexe oefening.

“Chinees” praten tegen je klant
Veel (beginnende) trainers maken graag indruk op de klant en delen maar al te graag de net opgedane kennis. Woorden zoals de Latissimus Dorsi, Pectoralis Major en VO2Max vliegen je nog steeds regelmatig om de oren.


Werken met irrelevante (korte termijn) doelstellingen
Veel klanten willen graag een “quick fix” en op zo’n kort mogelijke termijn zo veel mogelijk resultaat en het liefst ook nog met zo min mogelijk arbeid. Samen met de trainer worden doelstellingen opgesteld waarbij de klant bijvoorbeeld 10 kg gaat afvallen in de komende 6 weken. Of nog erger de VO2Max (…) moet van 25ml/min/kg naar 30 ml/min/kg.

Een klant in de fitnesszaal direct aanspreken dat hij het “fout” doet
Als trainer heb je een heel belangrijke rol als gastheer of gastvrouw. Een goed contact met de klant hierbij in onontbeerlijk. Helaas wordt het contact maken regelmatig overgeslagen en een klant op zijn of haar fouten gewezen. Vaak is hierbij onbekend waarom de klant überhaupt zijn of haar oefeningen op deze wijze uitvoert.

Uitsluitend aandacht voor de leuke dames in het centrum
Als trainer is het belangrijk dat je makkelijk met diverse doelgroepen kunt communiceren en je aandacht goed verdeeld. Helaas blijkt in de praktijk dat veel trainers geneigd zijn om 80% van de aandacht aan 20% van de leden te geven. Vaak zijn dit al de meest assertieve klanten die sowieso makkelijk contact maken met andere klanten. Daarnaast hebben veel trainers een voorkeur voor die jonge, goed uitziende en sportieve klant.
 


Heb jij interesse in fitness en gezondheid en lijkt het je leuk om mensen te helpen zijn of haar doelstelling te behalen? Vanaf september ‘18 gaan we weer op diverse locaties in Nederland van start met de erkende opleiding Fitnesstrainer of Personal Trainer. Neem vrijblijvend contact op met één van onze carrièrecoaches voor een persoonlijk advies.

Door Jelmer Siemons | 02-10-2018


Meer lezen over:


STUDIEADVIES EN CONTACT

Neem gerust contact op met één van onze deskundige opleidingsadviseurs. Zij staan voor jou klaar tijdens de hieronder genoemde tijden om jou te helpen met de juiste studiekeuze. 

Maandag t/m vrijdag      08:30 - 17:00


NIEUWE OPLEIDINGEN IN JE MAILBOX

Op de hoogte blijven van nieuwe opleidingen, leuke events, interessante ontwikkelingen in de branche en voordelige acties? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.