Opleiding Master in Clubmanagement

Aantal lesdagen

8 lesdagen

Cursusprijs

vanaf €199,- per maand (inclusief examen)

Bereken uw belastingvoordeel

Locaties en startdata

o.a. Waalwijk en Zwolle

Vooropleiding

Wenselijk

Opleiding Master in Clubmanagement

De opleiding Master in Clubmanagement is gericht op huidige of aankomende managers van o.a. fitnessclubs, personal trainer studio’s etc. Tijdens deze 8-daagse opleiding krijg je inzicht in achtergronden van diverse aandachtsgebieden van management en je eigen functioneren hierin. Alles met één doel: optimaal rendement behalen voor je onderneming. Het unieke aan deze opleiding is dat de modules worden verzorgd door diverse gevestigde namen in de fitnessbranche. O.a. Jan Middelkamp, Han Doorenbosch, Hans Dekker, Peter Wolfhagen, Jos Eemstra, Jaap Bijsterbosch en Debbie Koekkoek geven je inzichten in management.

Tijdens de opleiding ga je doorlopend aan de slag met praktische opdrachten die je direct op je eigen situatie (fitnessclub, personal training studio etc.) kunt toepassen. Het schrijven van een operationeel bedrijfsplan behoort tot één van de opdrachten.

Lees ook het artikel Master in Clubmanagement dat onlangs in het magazine Bodylife is verschenen. 

Inhoud en opleidingsgegevens

In deze 8-daagse opleiding worden de volgende modules behandeld: 

  • Module 1: Leiderschap
    Persoonlijk leiderschap
    Situationeel leiderschap
    Leiderschap in complexe situaties en belangen
     
  • Module 2: Resultaatgericht management
    Analyse van een (fictieve) winst- en verliesrekening
    Analyse sales- en retentiecijfers en personele budgetten
    Formuleren van sales- en retentiebudget
    Formuleren van sales- en retentietargets
     
  • Module 3: Sales management
    Fasen in ontwikkeling van sales
    Internationale visies en methoden met betrekking tot sales
    8 stappen van het salesproces
    6 stappen van het sales managementproces
    Sales in relatie tot retentie- en abonnementsystemen
    Salesmanagement en clubgegenereerde sales
    Salesmanagement en persoonsgegenereerde sales
    Rapporteren en aansturen salesproces
    Salesconsultants en salesteams
     
  • Module 4: Marketingmanagement
    Marktanalyse en marktontwikkelingen
    Concurrentieanalyses
    Formuleren van USP’s
    Marketinginstrumenten
    Online strategieën
    Plannen van een marketingbudget
    Planning marketing jaarplan
     
  • Module 5 & 6: Retentie- & Fitnessmanagement
    Retentie in relatie tot financiën, marketing, sales en personeel
    Doelen stellen: financiële budgetten en operationele targets
    Doelen realiseren en belonen: retentiecommissie systemen
    Basismodel retentie: instructeurs als accountmanagers
    Basismodel retentie: focus op low- en non users
    Implementeren van terugkomstrategieën
    Benaderen van low-, non- en past users
    Resultaatgericht werken met rapportagesysteem
     
  • Module 7: Groepsfitness management
    Algemene inleiding: acht gebieden van GFM
    De GFM scorecard
    Lancering en herlancering
    Sales en marketing binnen GFM
    Werving en selectie van groepsfitnessinstructeurs
    Zaalinrichting
     
  • Module 8: Personal training management
    Algemene inleiding
    Drie modellen inzake personal training
    Organisatiedoelen
    Personal training in relatie tot retentie
    Verkopen van personal training
    Personal training management
     
  • Module 9: Receptie management
    Algemene inleiding: de receptie als het hart van de club
    Dienstverlening in het algemeen
    Aansturen van een servicegericht receptieteam
    Receptie en sales
    Receptie en verkoop van artikelen
    Bijzondere verrichtingen
     
  • Module 10: Personeelsmanagement
    Algemene inleiding: naar een actief en selectief wervingsbeleid
    Opstellen functieprofielen
    Opstellen persoonsprofielen
    Werving en selectie
    Motieven en gedragswijzen van managers (I-O-O-D)
    1-minute doelstellingen
    1-minute complimenten
    1-minute reprimandes
    Team meetings
    Individuele meeting
     
  • Module 11: Strategisch management voor fitnessclubs
    Analyse van de huidige marktsituatie van het fitnesscentrum
    USP’s en concurrentiekrachten
    Zoeken naar optimale PMC’s
    Formuleren van visie, missie en strategie
    Formuleren van middellange en lange termijn doelen
    Stap voor stap werken naar een invulling van visie en missie
     
  • Module 12: Club inrichting en design
    Algemene inleiding
    De belevingswaarde van een clubbezoek
    Effectief en efficiënt inrichten
    Kostenmodellen
    Het clubbezoek in chronologische volgorde
    Tips en ideeën om sfeer te creëren
    Sales, marketing en branding in de club

Tijdens de opleiding wordt gebruik gemaakt van het boek “Strategisch management in fitnessclubs”. Ieder module wordt uitgewerkt in een presentatie. Alle cursisten krijgen een map met alle hand-outs. Daarnaast worden er tijdens de opleiding veel losse instrumenten uitgereikt. 

Lestijden en zelfstudie
De lesdagen duren van ca.10.00 uur tot 16.00 uur. De geschatte zelfstudie is ongeveer 4 tot 8 uur per week, afhankelijk van het instapniveau.
Data en tijden zijn onder voorbehoud van wijzigingen. 

Diplomering
Deelnemers ontvangen bij een goede afronding van de opleiding het certificaat Master in Clubmanagement.

Kosten
7 maandelijkse termijnen van €147,-
5 maandelijkse termijnen van €199,-
2 maandelijkse termijnen van €497,50
Betaling ineens €975- (€20,- korting)

Bovenstaande prijzen zijn inclusief alle lesmaterialen en examens. De laatste termijnbetaling dient voor het examen te zijn voldaan.
Het is mogelijk om een gedeelte van het cursusgeld terug te krijgen via de Belastingdienst. 

Cursusdata en locaties

Swipe naar links binnen de tabel of kantel je scherm om deze volledig te bekijken.

Startdatum Plaats Lesdagen Variant Inschrijven Bijzonderheden
Vr 2 nov. '18 Waalwijk Toon lesdagen Dag Direct inschrijven
Lesdag 1 Vr 2 november 2018 10:00 - 16:00
Lesdag 2 Vr 16 november 2018 10:00 - 16:00
Lesdag 3 Vr 30 november 2018 10:00 - 16:00
Lesdag 4 Vr 14 december 2018 10:00 - 16:00
Lesdag 5 Vr 4 januari 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 6 Vr 18 januari 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 7 Vr 1 februari 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 8 Vr 15 februari 2019 10:00 - 16:00
Vr 11 jan. '19 Zwolle Toon lesdagen Dag Direct inschrijven
Lesdag 1 Vr 11 januari 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 2 Vr 25 januari 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 3 Vr 8 februari 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 4 Vr 15 februari 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 5 Vr 8 maart 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 6 Vr 22 maart 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 7 Vr 12 april 2019 10:00 - 16:00
Lesdag 8 Vr 19 april 2019 10:00 - 16:00

Docenten

Iedere docent verzorgt één of meerdere modules. Bevestigde docenten zijn:

Dr. Jan Middelkamp
Development Director bij HDD Group en eigenaar en CEO van BlackBoxPublishers. Hij promoveerde onlangs aan de Radboud Universiteit in de gedragswetenschappen, met een onderzoek naar trainingsgedrag in fitnessclubs. Meer over Jan Middelkamp.

Hans Dekker
Hans (1943) begon zijn loopbaan op accountantskantoren. Als controller was hij daarna werkzaam in het bedrijfsleven. Vanaf 1981 was Hans als adviseur werkzaam bij Rabobank Nederland, afdeling Risicomanagement. Zijn werkzaamheden waren gericht op het adviseren van lokale Rabobanken bij grote c.q. complexe bedrijfsfinancieringen. Een belangrijk deel van zijn werk bestond ook uit het overdragen van (branche)kennis aan de medewerkers van deze banken. Bij Rabobank Nederland kent men het 204 branchespecialisme. Daarom was hij tot zijn pensionering in 2004 goed bekend met de fitnessbranche. Veel jaren was hij docent bij opleidingsinstituten, de laatste jaren daarvan met name voor het onderdeel Strategisch management (STM) voor het diploma Accountant- administratieconsulent. Hij is voorzitter van de vakcommissie STM voor de hbo-accountantsopleiding. Hans is (mede)auteur van enkele studieboeken op het gebied van STM en financieel management. Nu nog adviseert hij ondernemers in de leisure sector en vooral jonge ondernemers bij de start van hun onderneming. Maar ook bij bedrijfsopvolging en sterke groei van ondernemingen adviseert hij ondernemers in verschillende sectoren.

Peter Wolfhagen
Peter is opgeleid als leraar Lichamelijke Opvoeding op de CALO in Arnhem en behaalde in 1989 zijn doctoraal in de Bewegingswetenschappen aan de Universiteit in Maastricht. Hij was jarenlang werkzaam bij verschillende organisaties, zoals High Five Health Promotion, NOC*NSF en FitLinxx, de marktleider in Fitness Netwerken. Sinds februari 2011 is hij zijn eigen bedrijf, Activity Workx, gestart en begeleidt hij personen en organisaties in de fitnessbranche in het behalen van resultaten.

Jaap Bijsterbosch 
Hij opereert als Business Consultant en Trainer in de fitness- en lifestylebranche. Jaap coacht en motiveert organisaties om succesvol te zijn. Gelovend in de waarde van verschillen die dienen als katalysator van de commerciële kansen. Meer over Jaap Bijsterbosch.

Jos Eemstra (docent en coördinator)
Jos is Development Director bij BlackBox publishers en BlackBox Fitness. Na het behalen van zijn CIOS diploma heeft hij de opleiding HBO Sportmanagement afgerond. Jos is al vele jaren werkzaam in de sport- en fitnessbranche in zowel Nederland als Duitsland bij verschillende organisaties zoals SL!M, HealthCity, Basic-Fit, NHN Support en HDD GROUP. Als zelfstandig consultant en trainer heeft hij vele sport- en health clubs getraind en begeleid naar een beter bedrijfsresultaat.

STUDIEADVIES EN CONTACT

Neem gerust contact op met één van onze deskundige opleidingsadviseurs. Zij staan voor jou klaar tijdens de hieronder genoemde tijden om jou te helpen met de juiste studiekeuze. 

Maandag t/m vrijdag      08:30 - 17:00


NIEUWE OPLEIDINGEN IN JE MAILBOX

Op de hoogte blijven van nieuwe opleidingen, leuke events, interessante ontwikkelingen in de branche en voordelige acties? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.