Zo houd je je gezonde voornemens vol!

28 Feb

De eerste twee maanden van 2019 zijn omgevlogen. Een nieuw jaar staat gelijk aan nieuwe kansen. De tijd dat veel mensen goede voornemens hebben en misschien jij ook wel. Maar waarom maken we eigenlijk goede voornemens, waar willen we mee aan de slag en hoe houd je het dit jaar wel vol? 

Goede voornemens

Goede voornemens zijn een eeuwenoude traditie die ver teruggaan. 4000 jaar geleden deden ze in Babylonië al aan goede voornemens. Dit was uiteraard totaal anders dan de hedendaagse voornemens. Ze hadden toen namelijk betrekking op het teruggeven van geleende gereedschappen. In het oude Rome beloofden mensen vaak om anderen goed te behandelen. Vanuit het Christendom werden deze beloften vervangen door gebeden en vasten. Tegenwoordig staan goede voornemens vooral in het teken van persoonlijke verbeteringen. 

De goede voornemens in 2019

Wat zijn de goede voornemens die we massaal willen oppakken dit jaar? Waar normaal gesproken afvallen en meer bewegen hét voornemen is, staat dit jaar vooral meer rust op nummer 1. 
We willen onszelf minder druk maken. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlanders dit als goed voornemen heeft gekozen voor 2019. En dat is niet zo gek. We krijgen gedurende de dag zoveel prikkels binnen dat ons brein het soms niet allemaal kan verwerken. Het aantal mensen met stress- en burn-outklachten neemt steeds meer toe. 

Naast onszelf minder druk maken, blijft meer sporten, bewegen en afvallen een veel genoemd goed voornemen. 26% van de ondervraagden willen meer bewegen en 24% wil afvallen. 
Mooie doelen, maar hoe zorg je ervoor dat je dit ook daadwerkelijk haalt? 

Hoe houd je je goede voornemens vol? 

Veel mensen die goede voornemens hebben, houden dit helaas niet lang vol. Sterker nog, het overgrote deel geeft het na een week al op! Daarom geef ik vijf tips hoe jij je goede voornemens dit jaar wel kan volhouden of je nu in januari gestart bent of nog met goede voornemens wilt beginnen. 

1. Stel realistische doelen
De voornaamste reden waarom goede voornemens mislukken is omdat deze vaak niet realistisch zijn. De lat wordt te hoog gelegd of het doel is te vaag geformuleerd. Stel concrete, maar vooral realistische doelen. Maak een langetermijndoel en deel deze op in subdoelen. Schrijf ze op en bespreek met iemand uit je omgeving of ze ook daadwerkelijk haalbaar zijn.

2. Beschrijf hoe je je doelen gaat behalen
Ga na hoe je je doelen wilt behalen. Wil je afvallen? Wat heb je hier dan voor nodig? Beschrijf de stappen die je gaat maken naar je doel. Een goed hulpmiddel hiervoor is ‘de eetwissel’: een campagne van het Voedingscentrum. Deze adviseert om in je huidige eetpatroon kleine aanpassingen te maken. Bijvoorbeeld volkorenbrood te nemen in plaats van wit brood. Of vaker water te drinken in plaats van frisdrank. Wees niet te streng en maak kleine aanpassingen, zodat je het op de lange termijn ook kan volhouden.

3. Houd je voortgang bij
Een goede stimulans en stok achter de deur is om je voortgang goed bij te houden. Wil jij drie keer per week naar de sportschool? Noteer de dagen dat het je gelukt is om te gaan. Het behalen van de stappen om je voornemen te halen is een doel op zich en een goede motivatie.

4. Betrek je omgeving
Zorg er voor dat mensen in je omgeving weten wat je doet en vooral waarom je het doet. Vraag of ze je willen helpen. Bijvoorbeeld door niet in je buurt te roken als jij aan het stoppen bent. Of om geen koekje aan te bieden als je wilt afvallen. Of ga samen met een vriend of vriendin sporten als je doel is om je conditie te verbeteren.

5. Bereid je voor op tegenslagen
Goede voornemens en het uitvoeren hiervan gaat met ups en downs. Bedenk dan ook wat je gaat doen als het niet zo goed gaat. Wat zijn je valkuilen en hoe ga je hiermee om? Heb je veel feestjes gepland? Maak een plan voor jezelf hoe je hiermee om wilt gaan.

Goede voornemens kunnen het hele jaar door

Hoewel het einde van het jaar voor velen een moment is om goede voornemens te maken, kan dit natuurlijk op elk moment van het jaar. Wil jij graag anderen helpen hun doelen te behalen? Zorg dan dat je hen op allerlei vlakken kunt adviseren, motiveren en begeleiden, zoals op het gebied van stress- en slaapmanagement, voeding, bewegen en gedragsverandering. Je kunt bij Start2Move ook een totaalpakket afnemen tot leefstijlcoach, waarmee je klanten van A tot Z kunt begeleiden op het gebied van voeding, bewegen, stress, slaap en vitaliteit. 

Door Neeke Smit | 28-02-2019


Meer lezen over: