Waarom je genoeg eiwitten moet eten als sporter

08 Jul

Er zijn drie belangrijke redenen om te zorgen dat je als sporter voldoende eiwitten binnen krijgt. 

Het ontwikkelen van spiermassa
Je hebt eiwitten nodig om te zorgen dat je meer spiermassa en daardoor dus kracht ontwikkelt. Het grootste gedeelte van alle eiwitten in je lichaam bevindt zich in de skeletspieren (60-75%). In je lichaam vindt continu eiwitopbouw en eiwitafbraak plaats. Dit proces wordt de eiwit-turnover genoemd en gebeurt met behulp van eiwitten uit voeding en lichaamseigen eiwitten (spieren). Je lichaam recyclet dus als het ware eiwitten en dat is heel normaal. Maar uiteindelijk wil je er voor zorgen dat de opbouw altijd groter is dan de afbraak en daarom heb je eiwitten uit je voeding nodig. 

Het herstellen van spierschade
Het lichaam gebruikt eiwitten voor het herstellen van spierschade. Die loop je op tijdens een intensieve en langdurige lichamelijke inspanning. Dit uit zich als kleine scheurtjes in de spieren. De reparatie hiervan gaat sneller wanneer je voldoende eiwitten uit je voeding binnenkrijgt.

Onderhouden van spiermassa
Tot slot heb je als sporter gemiddeld meer spiermassa dan een niet-sporter. Dit is een resultaat van training. Om deze massa te onderhouden, moet je zorgen voor voldoende eiwitten in je voeding.

Waar zitten eiwitten in?
Eiwit bevindt zich in veel voeding en kan op verschillende manieren worden ingenomen. Eiwit bevindt zich onder andere in de volgende voeding:

  • Kwark
  • Volkorenbrood
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Vlees
  • Vis
  • Kaas
  • Eieren
  • Etc.
Wil jij meer weten over eiwitten en wil jij leren hoe je een voedingsschema opstelt? Dan is de cursus Sport en Voeding iets voor jou!

Meer informatie


Bronnen: 
1. Boek ‘Eet als een atleet – De praktische verdieping voor iedere sporter op elk niveau’
2. Voedingscentrum.nl – Eiwitten

Door Fleur Zwetsloot | 08-07-2019


Meer lezen over: Sport, Gezondheid, Voeding