Vijf tips om je resultaat te behouden tijdens je vakantie

17 Jul

Dag in dag uit ben je aan het zwoegen in de sportschool; jezelf in het zweet aan het werken en proberen om steeds meer gewicht te tillen. Ondertussen ben je ook nog eens dag in dag uit strikt je voeding aan het afwegen en voer je alles in op Myfitnesspal. Je doet het hele jaar je best om uiteindelijk je zwaar bevochten resultaat te behalen: die vijf kilo kwijt of juist vijf kilo zwaarder kunnen squatten. Vervolgens ga je twee weken op vakantie. Volledig ontspannen, alle remmen los en binnen twee weken ben je het resultaat kwijt waar jij een jaar voor hebt gewerkt. Herkenbaar? In deze blog geven we je vijf tips om dit te voorkomen en zorgeloos te genieten op je vakantie mét behoud van je resultaat.

Tip één: Een goede voorbereiding is het halve werk
Ik ga op reis en ik neem mee: eiwitrepen, melatonine en mijn weegschaal. Hoe gek het ook klinkt, een goede voorbereiding kan je helpen je gezonde leefstijl en voedingspatroon te behouden op jouw vakantie. Gebruik je melatonine om beter te slapen? Neem dit dan ook mee naar je vakantiebestemming. Ben je een zoetekauw? Neem dan lekker je calorieloze zoetstof mee. Sla eiwitrepen in of verpak eiwitpoeder in een zak om er zeker van te zijn dat je te allen tijde voldoende eiwit tot je beschikking hebt (belangrijk om even op het zakje te schrijven dat het geen drugs betreft). Eventueel kun je een aantal maaltijden voorbereiden die koud te nuttigen zijn voor in het vliegtuig of wanneer je aankomt op je bestemming. Denk bijvoorbeeld aan een salade of rijstwafels met kip. Bepaal daarnaast van te voren of je kiest voor een supermarkt en zelf eten kookt of liever alle dagen uit eten gaat. Besef dat ongeacht je keuze, jij als enige bepaalt wat er in jouw mond gaat.

Tip twee: Beweeg!
Vakantie is een tijd voor ontspanning. Dat betekent niet dat je alle dagen op je strandbedje hoeft te liggen. Ontspanning door inspanning. Je strandbedje ligt een stuk comfortabeler als je eerst in de vroege ochtend een lekker stuk hebt hardgelopen. Combineer plezier met bewegen. Welke leuke activiteiten kun je op je vakantiebestemming doen? Misschien kun je er mountainbiken door de prachtige bergen, wakeboarden in de zee of gewoon wandelen langs de kust met een ondergaande zon.

Tip drie: Geen sportschool? Wees creatief!
Voor behoud van kracht en spiermassa is krachttraining noodzakelijk. Is er geen sportschool op je vakantiebestemming? Geen zorgen! Met een beetje creativiteit is de hele wereld jouw sportschool. Ben je in een land waar je geen water uit de kraan kunt drinken? Koop een jerrycan water van vijf liter en gebruik dit als gewicht. Stop een resistance band in je koffer (dit neemt vrijwel geen ruimte in en weegt praktisch niets) en je kunt push-ups verzwaren, je biceps, triceps en schouders trainen. Een trapleuning of tafel? Top, nu kun je inverted rows en pull-ups doen. Met lichaamsgewicht, veel herhalingen en een dosis creativiteit kun je alle spiergroepen een trainingsprikkel geven voor behoud van spiermassa.

Tip vier: Kies voor jezelf
Mentaal welbevinden heeft een enorme impact op je gezondheid en het behalen van je fitnessdoelen. Je vakantie is de uitgelezen tijd om voor je eigen geluk te kiezen. Doe waar jij je goed bij voelt en waar jij gelukkig van wordt. Vind jij het lekker om tijdens je vakantie in de sportschool te staan? Doe dat dan, zonder daarbij verantwoording af te moeten leggen aan je familie of vrienden. Geniet je van cultuur en stedentrips? Bezoek dan de mooiste steden die de wereld te bieden heeft. Kom jij helemaal tot jezelf en laad jij op in de natuur? Ontsnap aan de bewoonde wereld en duik de bergen in. Het belangrijkste is dat jij doet waar jij je goed bij voelt. Je gaat op vakantie voor jezelf en niet voor je vader, je schoonmoeder of je vriend(in).

Tip vijf: Geniet!
Vakantie is een tijd om te genieten en tot rust te komen. Een tijd om zorgen achter je te laten, je hoofd leeg te maken en jezelf even volledig te resetten. Je moet het extreem bont maken om binnen die twee of drie weken jouw resultaat weg te gooien. Of je jouw fitnessdoelen behaalt, is afhankelijk van wat je in de 49 weken per jaar doet wanneer je niet op vakantie bent en niet van die drie weken dat je wel op vakantie bent. Voldoende slapen, je stresslevels verlagen en je energie opladen zouden op vakantie je belangrijkste doelen moeten zijn. Maak je dus geen zorgen over dat ene wijntje, die avond in het buffetrestaurant of in de cocktailbar. Laat jezelf mens zijn en geniet! Everything in moderation, including moderation.

Door Elian Goettsch | 17-07-2019


Meer lezen over: Sport, Gezondheid, Training, hardlopen