Seminar Lenigheid en Lenigheidstraining gemist? Wat feiten op een rijtje.

02 Oct

Afgelopen zaterdag (30 september) organiseerden wij in samenwerking met inspanningsfysioloog drs. Gerard van der Poel het interactieve seminar “Lenigheid en Lenigheidstraining”. Met ruim dertig deelnemers kunnen we terugblikken op een geslaagde en vooral leerzame dag.  Collega Freerk Twijnstra was aanwezig en heeft een top 10 gemaakt van feiten en tips die we je niet willen onthouden.

1. Alle methodes omtrent lenigheid blijken effect te hebben (passief, actief, foamrollen).
2. Eén sessie stretchen heeft effect voor 30 minuten, meerdere sessies heeft een chronisch effect.
3. Krachttraining cq. laten bewegen zorgt voor meer lenigheid. Veelzijdig bewegen is belangrijk voordat je gaat specialiseren.
4. Krachttraining in full range of motion werkt ook als lenigheidstraining.
5. Efficiënte hardlopers hebben kleinere ROM en zijn ‘stijver’. Stretchen bij hardlopers heeft geen meerwaarde.
6. Lenigheid is verminderde weerstand tegen de rekkracht en tolerantie op rekkracht. Hoeveel laten de spieren en weefsels toe met rekken?
7. Lenigheid verbeteren heeft een cross-over effect. Bijv. rechterbeen wordt gestretcht, dan wordt linkerbeen ook leniger. Voorbeeld: schouder passief rekken zorgt voor verlaagde squat jump qua hoogte (cross education – aansturing zenuwstel) 
8. Stretchen voor tegengaan spierpijn heeft geen effect!
9. Grote dosis lenigheidstraining maakt de beginnend sporter sterker, sneller en leniger (het is belasting op/van weefsel).
10. Stretchen kan op elk moment van de dag. Wat maar ‘goed’ voelt. Voor een explosieve activiteit heeft stretchen mogelijk een negatief effect.



Wil jij meer weten over lenigheid en lenigheidstraining? Op de pagina lenigheid en lenigheidstraining vind je aanvullende informatie (downloads) over warming up, cooling down en stretching. Hier vind je binnenkort ook een nieuwe datum en locatie voor het seminar. Wil jij dit absoluut niet missen dan kun je ook een bericht achterlaten via ons contactformulier. Wij laten je dan weten wanneer er een nieuwe datum is ingepland.

Seminar Effecten van Krachttraining
In samenwerking met Gerard van der Poel organiseren wij op vrijdag 10 november het interactieve seminar "Effecten van Krachttraining". Dit seminar is bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een up-to-date wetenschappelijke verdieping op het gebied van krachttraining.

Denk jij nog steeds dat er twee of drie spiervezeltypen zijn? Of zeg jij nog steeds tegen sporters/klanten dat hypertrofie begint na een week of drie? Wat zal jouw antwoord zijn op de vraag: kun je met 1 been de helft van de kracht leveren ten opzichte van werken met 2 benen? En wat is de achterliggende verklaring als dat niet zo is? Weet jij wat 'cross-education' is en hoe je dit praktisch in oefenstof kunt toepassen? Na het interactieve seminar kun je deze vragen en vele andere beantwoorden. Als je geïnteresseerd bent in inspanningsfysiologie dan is dit iets voor jou.



 

Door Niels | 02-10-2017


Meer lezen over: lenigheid