Overgewicht bij kinderen, een groeiend probleem.

07 Aug

Overgewicht en obesitas komt steeds meer voor. Ook onder kinderen. In 2017 had 13,5% van de kinderen overgewicht. Bij 2,8% van hun gaat het om ernstig overgewicht. Dit heeft grote gevolgen voor later.

Oorzaken van overgewicht bij kinderen
We leven in een dikmakende omgeving. Dit heeft niet alleen invloed op ons volwassenen, maar ook op kinderen. Het te veel en calorierijk eten en te weinig beweging is een van de grootste oorzaken van overgewicht bij kinderen. Waar kinderen vroeger buiten gingen voetballen of hutten bouwen zitten ze nu liever achter de televisie met een zak chips.

Er is minder toezicht van ouders op het eetpatroon van kinderen. Ze pakken ongemerkt snoepjes uit de kast of gaan met vriendjes naar de supermarkt om van hun zakgeld chocolade te kopen. Daarnaast worden kinderen steeds vaker verleidt tot het maken van ongezonde keuzes door zogenoemde kindermarketing. Reclame specifiek gericht op kinderen. Denk aan het afbeelden van kinderhelden op de verpakkingen of het subtiel voorbij komen van voedingsmiddelen in hun favoriete tv-programma.

Gevolgen van overgewicht bij kinderen
Kinderen met overgewicht hebben hier vaak op latere leeftijd nog steeds last van. Bijna 80% van de kinderen met overgewicht hebben op volwassen leeftijd nog steeds een te hoog gewicht. Dit kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals gewrichtsklachten, hart-en vaatziekten en diabetes type 2. Om nog maar niet te spreken over de psychische consequenties. Dikkere kinderen worden namelijk eerder gepest. Bijvoorbeeld omdat ze minder makkelijk leuke kleding kunnen vinden of minder goed kunnen sporten.

Wat kan je doen?
Voorkomen is beter dan genezen. Om te voorkomen dat je kind overgewicht krijgt, is het nodig om afspraken te maken over wat je kinderen eten, wanneer ze dit eten en hoeveel ze ervan eten. Maak dit ook bespreekbaar met volwassenen waar je kinderen veel tijd doorbrengen. Denk aan opa’s en oma’s, maar ook ouders van kinderen waar ze mee spelen, kinderopvang of de sportclub van je kind.

Zorg voor een regelmaat in de eetmomenten. Kies bij voorkeur voor 3 hoofdmaaltijden en maximaal 3 keer per dag een tussendoortje. Kinderen die de hele dag door eten luisteren vaak niet meer naar hun hongergevoel, wat de kans op overgewicht verhoogt. Heeft je kind echt trek, geeft dan iets gezonds uit de schijf van 5. Eet je kind weinig tijdens de hoofdmaaltijden, geef hem dan niet meer tussendoor. De hoofdmaaltijden zijn het belangrijkst.

Het is belangrijk om grenzen te stellen. Je kind kan niet bewust, gezonde keuzes maken. Dit moet jij als volwassene voor hem doen. Wel kan je je kind hierbij betrekken. Leg uit waarom je bepaalde keuzes maakt en laat hem soms meebeslissen. Bijvoorbeeld welke groente je koopt.

Het is daarnaast belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven. Kinderen kopiëren vaak het gedrag van de ouders. Zo zie je dat kinderen met sportieve ouders, vaak ook veel meer bewegen. Over sporten gesproken, beweging is ontzettend belangrijk om een gezond gewicht te behouden en lekker fit en energiek te blijven. Breng je je kind elke dag met de auto naar school? Kijk of er een mogelijkheid is om de fiets te pakken.  Stimuleer daarnaast het sporten.

Wat als je kind overgewicht heeft?
Je eerste reactie, als je kind overgewicht heeft is hem helpen met afvallen. Toch is dit niet verstandig. Je kind is nog in de groei waardoor het niet verstandig is hem op een streng dieet te zetten. Zo kunnen er namelijk tekorten ontstaan, wat zijn ontwikkeling kan afremmen. Doe het liever niet op eigen houtje maar ga in gesprek met je huisarts, consultatiebureau of diëtist.  

Wil je meer leren over een gezonde leefstijl voor kinderen en hoe dit te bevorderen? In oktober wordt de cursus kind en voeding aangeboden. Hierin leer je niet alleen wat een gezonde leefstijl is voor kinderen, maar ook hoe je dit kan stimuleren.

 

Door Start2Move | 07-08-2018


Meer lezen over:


STUDIEADVIES EN CONTACT

Neem gerust contact op met één van onze deskundige opleidingsadviseurs. Zij staan voor jou klaar tijdens de hieronder genoemde tijden om jou te helpen met de juiste studiekeuze. 

Maandag t/m vrijdag      08:30 - 17:00


NIEUWE OPLEIDINGEN IN JE MAILBOX

Op de hoogte blijven van nieuwe opleidingen, leuke events, interessante ontwikkelingen in de branche en voordelige acties? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.