Nuchter trainen: gunstig of overbodig?

15 Jul

Ook na lange tijd niet gegeten te hebben, zoals voor het ontbijt, kun je prima een rondje hardlopen of een uurtje yoga doen. Het is aan te raden wel te ontbijten als er geen praktische barrières zijn.

Nuchter trainen of niet? 
Vooral bij inspanningen met een hoge intensiteit, bijvoorbeeld met een MET-waarde van 5 of hoger (krachttraining, joggen, golfen), is het handig dat je wat ‘snelle’ brandstof in de vorm van koolhydraten direct tot je beschikking hebt. Als je al om zes uur 's ochtends in het zwembad moet liggen, dan is het misschien niet zo fijn veel eerder op te staan alleen maar om te eten. Een training van drie kwartier op een rustig tempo waarbij je nog kan praten, moet geen problemen opleveren op een nuchtere maag. Ben je een goed getrainde duuratleet, dan kun je op een nuchtere maag gerust een langere of intensievere training volbrengen. ‘s Nachts wordt er namelijk maar een heel klein beetje glycogeen (+/- 80 gr) afgebroken, het grootste gedeelte van je voorraad blijft intact. 

Hoe beter je getraind bent, hoe groter je voorraden zijn en hoe minder nadelig dit verlies is. Als je niet tot nauwelijks beweegt, bijvoorbeeld in het geval van een zittend beroep, en ook niet sport die dag, spreek je je glycogeenvoorraad nauwelijks aan. Dan blijft deze zelfs nog ongeveer 72 uur redelijk gevuld. Dit betekent dat als je op dag één voldoende koolhydraten eet en er in de nacht alleen wat leverglycogeen wordt afgebroken, je nog voldoende spierglycogeen beschikbaar hebt voor jouw inspanning op dag twee. Bovendien heb je ook nog een vetvoorraad die tijdens inspanning wordt gebruikt. Je hoort wel eens dat nuchter trainen leidt tot afvallen of vetverlies. Afvallen draait om een negatieve energiebalans. Bij nuchter trainen is alleen de brandstofbron anders, je valt er dus niet van af. 

Wil jij meer weten over hoe je om moet gaan met je voeding als sporter? Dan is de cursus Sport en Voeding iets voor jou!

Meer informatie

Bron: Eet als een atleet – De praktische verdieping voor iedere sporter op elk niveau.

Door Fleur Zwetsloot | 15-07-2019


Meer lezen over: