10 praktische tips bij eetstoornissen

28 Sep

Van 23 t/m 26 september 2017 vond in Pula (Kroatië) de 3e bijeenkomst plaats van het International Anorexia Project “Brighter Side of Exercise”. Bij deze afsluitende bijeenkomst waren meer dan 150 professionals en ervaringsdeskundigen uit 15 landen bijeen om de laatste hand te leggen aan het speciaal ontwikkelde stappenplan voor eetstoornissen (en in het bijzonder voor anorexia) in relatie tot de fitnessbranche. 

De Start2Move projectgroep was hierbij aanwezig en heeft alvast een 10-tal praktische tips voor je op een rijtje gezet. De komende tijd zullen de uitkomsten van het project nog verder worden uitgewerkt en op Europees niveau worden bekrachtigd.


1. Focus niet op “getallen", maar op plezier en gezondheid
Iemand met een eetstoornis is sowieso al erg gefocust op cq geobsedeerd dor o.a. het gewicht, vetpercentage, calorieën en het aantal uitgevoerde herhalingen. Probeer de focus veel meer te leggen op het gezondheidsaspect van sporten en het plezier!
 
2. Zeg nooit wat iemand wel of niet MOET doen
Maak iemand met een eetstoornis bewust van de gevolgen van de gemaakte keuzes. Als iemand bijvoorbeeld 3x per dag sport moet je dit niet verbieden, maar juist uitleggen wat de consequenties zijn van dit gedrag.
 
3. Benader iemand in je fitnesscentrum waarvan jij vermoedt dat hij of zij aan een eetstoornis lijdt op de juiste wijze
Zorg voor een 1 op 1 situatie en probeer allereerst vertrouwen te winnen en pak het stapje voor stapje aan. Ga niet te snel! Uit je zorgen over wat je ziet (bv obsessief sporten), maar veroordeel niet. Blijf objectief!

4. Zorg ervoor dat je mogelijke uitingen van een eetstoornissen gaat herkennen
Een aantal uitingen die zouden kunnen duiden op een eetstoornis zijn: obsessief sporten zonder er plezier aan te beleven. Erg gefocust zijn op getallen (o.a. gewicht, vetpercentage). Nooit tevreden zijn, weinig zelfvertrouwen en een vertekend lichaamsbeeld, nauwelijks contact maken met de omgeving en in een korte tijd verliezen van veel lichaamsgewicht. 
 
5. Geef complimenten over iemand als persoon en niet over het lichaam of gewicht
Iemand complimenteren op zijn of haar uiterlijk (bv gewicht) kan juist een trigger zijn om nog meer af te vallen. 
 
6. Ga samen met jouw klant op zoek naar de juiste hulp 
Zodra je het vertrouwen van jouw klant hebt gewonnen kun je het gesprek aangaan en je vermoeden uitspreken zonder te oordelen.
Samen met hem/ haar kun je kijken welke professional, familielid of vriend(in) je hierbij kunt betrekken wanneer je klant hiervoor open staat. Blijf betrokken, maar wordt "geen vriend”.

7. Zorg voor een positief imago van jouw fitnesscentrum en voorkom te veel focus op uiterlijk
Leg het accent veel meer op het welzijn i.p.v. op het uiterlijk. En leg de doelstelling dus niet teveel op bv. toename van 2 kg. spiermassa of 5 kg. afvallen. Veel belangrijker is de vraag waarom iemand wil afvallen en hoe iemand zich zou voelen zodra deze doelstelling is bereikt.

8. Leg het accent op gedragsverandering en niet op de korte termijn doelstellingen
Maak geen reclame met voor en na foto's waarbij iemand in 10 weken bijvoorbeeld 8 kg. is afgevallen. Het is veel belangrijker om gedragsverandering op de lange termijn te realiseren. Voor een klant met anorexia kunnen afbeeldingen van strakke dames of heren juist een negatieve trigger zijn. 

9. Leg de lat niet te hoog
Focus op kleine gedragsveranderingen die ook op lange termijn zijn vol te houden. 
 
10. Adviseer een sport die de klant leuk vindt
Sporten kan een positieve bijdrage leveren aan het herstel van iemand met een eetstoornis. Het is belangrijk dat het sporten leuk wordt gevonden en het een sociale component heeft. Competitieve activiteiten moeten worden vermeden evenals langdurige cardiotrainingen. Een aantal mogelijke activiteiten (afhankelijk van de fase van herstel) zijn yoga, meditatie, krachttraining met minimale weerstand (techniek), badminton en zwemmen. De botdichtheid is vaak verlaagd waardoor ook hier aandacht aan moet worden besteed.
 


 
Wil jij op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen en nieuwe cursussen op het gebied van eetstoornissen of zou jij hier zelf een bijdrage aan willen leveren? Laat dan een bericht achter op het contactformulier. Zie ook onze cursus Obesitas, Eetverslaving en Gedragsverandering.
 

Door Jelmer Siemons | 28-09-2017


Meer lezen over: Sport, eetstoornissen