Feit of fabel? Is hyperhydrateren gunstig?

01 Apr

Misschien heb je wel eens gehoord van ‘hyperhydratatie’, veel drinken kort voor je begint met sporten waardoor je jouw vochtopslag vergroot. Daardoor zou je beter presteren. Was het maar zo simpel. Hyperhydratatie voor een langere periode is niet mogelijk. Je nieren zijn namelijk de bewakers van je hydratatiestatus. Ze voeren het overtollige vocht af zodat de vochtbalans van je lichaam gehandhaafd blijft.

De stof glycerol lijkt de uitkomst te kunnen bieden om extra vocht te kunnen opnemen. Fabrikanten gebruiken het als oplosmiddel in snoep, gebak, hoestranken en margarines. Door die vochtbindende eigenschap heeft dit middel de interesse van sporters gewekt. Het heeft dan ook enige tijd op de dopinglijst van het Wereld Anti-Doping Instituut gestaan. Glycerol is echter recent van die lijst afgehaald, omdat de prestatiebevorderende werking en dopingmaskerende effecten minimaal lijken te zijn.

Dus hoewel je glycerol tegenwoordig kunt gebruiken, lijkt er geen enkele reden te zijn om het te doen. Goed blijven drinken voor, tijdens en na je inspanning is de sleutel voor een optimale prestatie.


Bron: Eet als een Atleet

Wil je meer weten over sport en voeding?

Voor elke sporter is gezonde voeding onmisbaar. Je eetpatroon kan je prestaties verbeteren, het herstel bevorderen, maar ook gezondheidsklachten tijdens trainingen en wedstrijden voorkomen. De 4-daagse cursus Sport en Voeding geeft je voldoende kennis en praktische handvatten om klanten te adviseren op het gebied van voeding en een gezonde levensstijl, afvallen en het verbeteren van sportprestaties.


Meer informatie

Door Start2Move | 01-04-2019


Meer lezen over: