De invloed van stress en slaap

26 Apr

‘We leven in een obesogene samenleving,’ aldus Van Laarhoven (sinds 25 jaar maag-darmchirurg). ‘We doen zittend werk, rijden auto, nemen de lift, wonen in de stad. Sinds de jaren zestig is tarwe ons dominante voedsel geworden. We nemen sindsdien gemiddeld 300 tot 400 calorieën méér tot ons per dag en verbranden gemiddeld 300 à 400 calorieën minder per dag. Reken maar uit.’ (bron: NRC)

Onze welvaart zorgt voor een ongezonde leefstijl. Maar leefstijl heeft niet alleen met eten en bewegen te maken. Er zijn twee aspecten die zeer onderschat worden: stress en slaap.

De invloed van stress
Stress beïnvloed alle fysiologische en hormonale systemen in het lichaam en hebben gevolgen voor zowel lichaam als welzijn. Tegenwoordig hebben veel mensen last van psychologische stress. Denk hierbij aan de prikkeldichtheid, informatievoorziening en de vele eisen die het alledaagse leven aan ons stelt. Deze zijn nog nooit in de geschiedenis zo hoog geweest. 

Een aantal belangrijke gevolgen van negatieve/chronische stress zijn:

  • Vrouwen verliezen hun menstruatiecyclus door stress vanwege een verstoorde hormoonhuishouding
  • Een verminderde wering van het immuunsysteem waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes
  • Een verminderde functie van synapsen in het brein. Dit leidt tot minder grijze massa in de prefrontale cortex met als gevolg meer negatieve emoties, een verminderd geheugen en een verminderd concentratievermogen
  • Vermoeidheid, slapeloosheid, somberheid, angststoornissen en depressie
  • Een verhoogde kans op diabetes en hart- en vaatziekten
  • De krachttoename en spiergroei door training vermindert aanzienlijk
  • Door stress gaan we eerder dood: hoe meer stress, hoe eerder je dood gaat
De invloed van te weinig slaap
Niet alleen te veel stress brengt negatieve gevolgen met zich mee, dit geldt ook voor het krijgen van te weinig slaap. Een tekort aan slaap verstoort werkelijk alles in het lichaam. Enkele gevolgen van een tekort aan slaap zijn:
  • Een vergrote kans op vervroegd overlijden
  • Een verminderd cognitief vermogen: een slechter geheugen en problemen met concentratie
  • Een verlaagd rustmetabolisme en lagere NEAT (je kunt dus tijdens een dieet niet afvallen door een slaaptekort
  • Een verminderde functie van het immuunsysteem met als gevolg een verhoogde vatbaarheid voor blessures en aandoeningen
  • Een verhoogde insulineresistentie met als gevolg een verhoogde kans op diabetes en hart- en vaatziekten
  • Verlaagd algeheel welzijn en meer stress en een verhoogde kans op depressie
  • Een verhoogde kans op Parkinson, Alzheimer en vormen van kanker
Het hebben van een gezonde leefstijl is belangrijk voor een goed functionerend lichaam en een gezond welzijn. Genoeg lichamelijke beweging en gezond eten zijn hierbij van belang, maar een goede nachtrust en een laag stress niveau zijn hierbij ook essentieel.

Meer informatie over stress en slaap
Wil je meer weten over de impact van stress en slaap en het managen hiervan bij jezelf en jouw klanten? Schrijf je dan in voor de cursus Stress- en Slaapmanagement. Deze cursus is ook onderdeel van de 3 verschillende Leefstijlcoachtrajecten.



 

Door Elian Goettsch | 26-04-2019


Meer lezen over: Gezondheid, Cursus