De 5 stappen naar gedragsverandering!

30 Aug

Overgewicht, obesitas en welvaartsziekten komen steeds vaker voor. Ondanks vele lijnpogingen, abonnementen op de sportschool en ambitieuze pogingen om te stoppen met ongezonde gewoontes. Dit komt omdat deze pogingen vaak gedoemd zijn om te mislukken. Vooral als er geen aandacht wordt besteed aan de gedragsverandering zelf. Maar hoe komt dit tot stand?

Allereerst is motivatie essentieel voor gedragsverandering. Motivatie is afgeleid van het Latijnse werkwoord movere, wat bewegen betekend. Kortom zonder motivatie komen we niet in beweging. Het is daarbij belangrijk dat de motivatie vanuit jezelf komt. Dit noemen ze ook wel intrinsieke motivatie. Extrinsieke motivatie is bijvoorbeeld dat je wilt stoppen met roken omdat je omgeving het graag wilt. Gedragsverandering op basis van extrinsieke motivatie heeft helaas minder kans van slagen dan intrinsieke motivatie. Maar dan ben je er nog niet.

Stages of Change
Gedragsverandering gaat eenmaal niet zomaar, maar vaak stap voor stap. Hiervoor zijn 5 verschillende stappen noodzakelijk. Een model die deze stappen duidelijk beschrijft is het Stages of Change model. Daarbij is deze goed te vertalen naar de praktijk. Zowel bij individuen als bij organisaties.

Fase 1. Precontemplatie
Dit is de fase waarin iemand niet bewust is van het probleem. Denk aan iemand met overgewicht, die de ernst en de mogelijke gevolgen van zijn gewicht niet inziet. Hij zal het ontkennen of de oorzaak buiten zichzelf zoeken. Hij wil niet veranderen.

Fase 2. Contemplatie
In de tweede fase is iemand zich bewust van dat hij een probleem heeft en dat hij hier zelf verantwoordelijk voor is. Hij wil graag veranderen, maar weet nog niet hoe. Of hij denkt niet te kunnen veranderen. Dit is de fase waarin mensen vaak hulp gaan zoeken.

Fase 3. Preparatie
Tijdens de derde fase wordt er gekeken naar een oplossing. Iemand met overgewicht zal bijvoorbeeld nadenken over hoe hij wilt gaan afvallen. Daarbij is het vertrouwen aanwezig dat dit ook gaat lukken.

Fase 4. Actie
Tijdens de actiefase worden de plannen gemaakt in de preparatiefase uitgevoerd. Iemand gaat meer bewegen, gezonder eten of stoppen met roken. Hij is bewust van het probleem en de oplossing en gaat hiermee aan de slag.

Fase 5. Onderhoud
Het nieuwe gedrag wat uitgevoerd wordt in de actiefase moet een gewoonte worden. Zo behoud je op de lange termijn ook het resultaat. In deze fase moet het nieuwe gedrag integreren met andere activiteiten.

Fase 6. Terugval
Het is normaal dat iemand gedurende de gedragsverandering 1 (of zelfs meer) stappen terugvalt naar een eerdere fase. Indien dit gebeurt dient de begeleiding ook weer vanuit die fase te worden opgepakt.

Hoe kan de Stages Of Change jou helpen?
Of je nu werkzaam bent als diëtist, leefstijlcoach, voedingsdeskundige, fitnesstrainer, stoppen met roken coach of personal trainer. Gedragsverandering is noodzakelijk voor een blijvend resultaat. Hierbij is het Stages of Change model een handige tool om te gebruiken. Bij elke fase hoort namelijk een andere benadering richting jouw cliënt. Het geeft een effectieve en duidelijke richting aan jouw begeleiding. Iemand die in pre-contemplatie zit, zal je anders benaderen dan iemand die zich in de actiefase bevindt. Waar je iemand in pre-contemplatie voornamelijk informeert is het bij een actiefase van belang iemand te ondersteunen in zijn gedragsverandering. Het Stages of Change model kan jou hierbij helpen.

Meer weten?
Wil jij leren hoe je het Stages of Change model effectief kan toepassen in de praktijk? Niet alleen door middel van theorie maar ook door te oefenen in de praktijk leren we jou tijdens de cursus Obesitas, Eetverslaving en Gedragsverandering alles over het begeleiden van gedragsverandering bij jouw cliënt. Binnenkort start de cursus op diverse locaties in Nederland. 

Meer informatie




 

Door Start2Move | 30-08-2018


Meer lezen over: