Brood en pasta van groenten, is het wel gezond?

21 May

Het begon met pizzabodems van bloemkool en spaghetti van courgette, maar tegenwoordig is er van bijna elk voedingsmiddel wel een groentevervanger te vinden. Maar slaan we hier niet in door? En is het ook echt gezonder?

Groente pitabroodjes
Eén van de nieuwste producten op de markt is het groente pitabroodje. In deze broodjes zitten 35-45% groenten verwerkt. Ze smaken echter niet heel sterk naar groente. Zou dit dé manier voor mensen zijn die geen groente lusten om meer groente binnen te krijgen?

Een groente pitabroodje weegt 70 gram en 24 gram hiervan bestaat uit groenten. Met 2 broodjes krijg je dus 50 gram groente binnen. Ter vergelijking: 4 snoeptomaatjes wegen ook ongeveer 50 gram.

Kunnen de broodjes een deel van je groenten vervangen?
Waarschijnlijk niet. De onderzoeken naar de gezondheidseffecten van groente zijn gebaseerd op groenten die minimaal bewerkt zijn. Denk hierbij aan rauwe, gekookte, gestoomde of ingevroren groente. De groenten in de pitabroodjes zijn veel sterker bewerkt. Daarom is het niet duidelijk of ze ook daadwerkelijk bijdragen aan je gezondheid.

Zijn de groentebroodjes gezonder dan gewoon brood?
Niet als je het vergelijkt met bruin of volkorenbrood. In groente zitten namelijk minder vezels dan in volkorenmeel. Naast volkorenmeel en groenten, bevatten de groentebroodjes ook bloem wat nagenoeg geen vezels bevat. Als je ze beoordeelt op criteria voor brood, dan zouden ze hierdoor geen gezonde keuze zijn. Ze bevatten namelijk te weinig vezels.

Wraps

Ook van de tortilla wraps is een groentevariant op de markt, bijvoorbeeld in de smaak van wortel of rode biet. Ongeveer 45% van deze wraps bestaat uit groenten.

Gezondere voedingswaarde?
De groentevariant van de tortilla wrap bevat minder calorieën. Deze bevat ongeveer 80 kcal minder per 100 gram in vergelijking met een reguliere wrap. Ook de hoeveelheid koolhydraten is met 10 gram per 100 gram lager. Eén wrap weegt 40 gram.

Vezels en zout
Helaas wordt bij het maken van de groentewraps ook gebruik gemaakt van bloem. Hierdoor bevat het minder vezels dan zijn volkoren broertje. Bovendien bevatten deze wraps veel zout. Per 100 gram is dit namelijk 2 gram zout, wat je dus met bijna 2 wraps al binnen krijgt. Dit is een behoorlijke hoeveelheid als je in gedachten houdt dat je liever niet meer dan 6 gram zout binnen wilt krijgen.

Als er minder zout wordt gebruikt en de tarwebloem wordt vervangen door volkorenmeel, dan zal dit een gezonde variatie zijn op de reguliere wraps. Maar groente zal nooit een vervanging zijn, omdat ook in deze producten de groenten sterk bewerkt zijn.

Bloemkool pizzabodems
Pizzabodems zijn er in allerlei groentevarianten, maar het begon allemaal met de bloemkoolpizza. Een pizzabodem gemaakt van bloemkool. Misschien heb je het al wel eens geprobeerd om dit thuis zelf te maken. Het is behoorlijk wat werk om van alleen bloemkool, ei en een beetje kaas (het originele recept) een pizzabodem te maken. Hier werd slim op ingespeeld door de voedingsmiddelenindustrie, want je kunt deze pizzabodems nu dus kant en klaar in de winkel vinden.

Is zo’n bodem gezonder dan een gewone pizzabodem?
Als je een bloemkool pizzabodem zou eten in plaats van een normale pizza bodem, dan krijg je zo’n 30% minder calorieën en koolhydraten en minimaal 70 gram groente binnen. Zoals ik al heb benoemd bij de broodjes, is het maar de vraag of die groenten ook daadwerkelijk bijdragen aan de gezondheid.

Als je kijkt naar de voedingswaarden per 100 gram, blijken er eigenlijk helemaal niet zoveel minder calorieën in te zitten. Vaak scheelt dit maar 10-20 kcal per 100 gram. Ook qua koolhydraten is er bijna geen verschil tussen een gewone pizzabodem en een pizzabodem van bloemkool. Hoe kan dit als er juist zoveel groenten in zitten?

Ingrediënten
Om de smaak van de normale pizzabodem te kunnen evenaren, is er vaak toch gebruik gemaakt van bloem. Dit is veelal het meest voorkomende ingrediënt in de pizzabodem. Ook zit er slechts 37% bloemkool in. Natuurlijk is dit meer dan helemaal geen groente, maar om het meteen een pizzabodem van bloemkool te noemen? Het product bevat in ieder geval te weinig vezels om het echt gezond te kunnen noemen. Als de tarwebloem vervangen wordt door volkorenmeel, zal deze pizzabodem van bloemkool waarschijnlijk beter scoren qua voedingswaarde. Er bestaan overigens ook kant en klare pizzabodems gemaakt van volkorenmeel. Deze bevatten in ieder geval een stuk meer vezels. Maar als je een keertje pizza neemt, geniet dan gewoon lekker van die 'gewone’ pizzabodem of duik zelf de keuken in en maak je eigen gezonde pizzabodem.

Courgette-, bloemkool- en broccolirijst
Gemakkelijk om zelf te maken, maar ook gemakkelijk mee te nemen uit de winkel: courgette-, bloemkool-, en broccolirijst en tegenwoordig ook andere varianten, zoals spaghetti van wortel of lasagnebladen van pompoen.

Weinig bewerkt
In tegendeel tot de pizzabodems en groentebroodjes zijn deze producten weinig bewerkt. Er zijn geen andere ingrediënten aan toegevoegd. Ze zijn alleen gesneden in bepaalde vormen, zodat ze lijken op rijst of pasta.

Binnen de Schijf van Vijf
Deze producten vallen dan ook binnen de Schijf van Vijf en ze dragen bij aan de dagelijkse hoeveelheid groente. Houd er wel rekening mee dat je door het vervangen van je pasta of rijst door groente, van andere voedingsstoffen minder binnen krijgt. Probeer dus vooral veel te variëren.

Conclusie
Het is een mooie ontwikkeling dat we bewuster bezig zijn met onze voeding en gezonder willen eten. Hier speelt de voedingsmiddelenindustrie slim op in. Helaas word je regelmatig nog misleid. Door wat groente toe te voegen aan een voedingsmiddel, betekent het namelijk niet altijd dat het ook gezonder is. Kijk dus altijd kritisch als er een nieuw ‘gezond’ product op de markt komt. En geniet gerust eens van een gewone pizza of bord pasta.

Wil jij meer weten over voeding en wil je mensen hierin kunnen adviseren en begeleiden? Neem dan een kijkje tussen ons opleidingsaanbod bij de Health Academy.

Health Academy
 

Door Neeke Smit | 21-05-2019


Meer lezen over: