Feit of fabel: Kan je beter presteren door je mond te spoelen met sportdrank?

06 Aug

Bij intensieve inspanningen tot en met een uur, kun je met een mondspoeling met een sportdrank al een positief effect bereiken. 

Mouth rinsing
Het lijkt erop dat je als je mond koolhydraten waarneemt, dit bepaalde delen van de hersenen triggert. De hersendelen zorgen ervoor dat je je minder snel vermoeid voelt. Het effect van mondspoeling of mouth rinsing, lijkt veelbelovend bij kortere duurinspanningen. Bij duurinspanning boven de anderhalf tot twee uur, zijn de beschikbare hoeveelheid vocht én brandstof de beperkende factoren voor je prestatie. En natuurlijk is je mond spoelen met suikerwater niet iets waar je tandarts blij van wordt. Het kan effectief zijn, maar doe dit dus niet bij elke training. Ook belangrijk: er moeten wel koolhydraten in zitten, zoals bij een isotone sportdrank; een drank op basis van zoetstoffen zoals een light frisdrank werkt niet. 

Meer over sport en voeding
Voor elke sporter is gezonde voeding onmisbaar. Je eetpatroon kan je prestaties verbeteren, het herstel bevorderen, maar ook gezondheidsklachten tijdens trainingen en wedstrijden voorkomen. Tijdens de 4-daagse cursus Sport en Voeding krijg je de juiste kennis en praktische handvatten om klanten te adviseren op het gebied van voeding en een gezonde levensstijl, afvallen en het verbeteren van sportprestaties.

Meer informatie

Bron: Boek ‘Eet als een atleet – De praktische verdieping voor iedere sporter op elk niveau’

Door Fleur Zwetsloot | 06-08-2019


Meer lezen over: Gezondheid, Voeding